Van vinylplaten wordt verwacht dat ze in 2020 40 miljoen exemplaren zullen verkopen, met een omzet die voor het eerst dit millennium de benchmark van € 1 miljard nadert. Deze indrukwekkende mijlpaal is onaangetast gebleven sinds de piek van de industrie in de jaren tachtig. Hoewel deze groei explosief is volgens de normen van vandaag, in de hoogtijdagen (‘81), overtrof de totale verkoop van vinylalbums in dat jaar alleen al 1 miljard exemplaren.
De zogenoemde jagers en verzamelaars van de platenindustrie zijn druk bezig geweest met verzamelen. Volgens onderzoeken zullen nieuwe vinylplaten en inkomsten in 2020 voor het tiende achtereenvolgende jaar met dubbele cijfers groeien. Maar het deel van de taart is nog steeds erg klein – met een bredere omzet uit de muziekindustrie die naar verwachting ongeveer € 15 miljard zal bedragen dit jaar. Vinyl zal daarvan slechts 6% uitmaken.
Vele fervente verzamelaars hebben inmiddels meer dan 10.000 albums in hun collectie, vullen hun discografieën aan en ze verzamelen elk album van een specifiek platenlabel, dit aantal verzamelaars is niet alleen gelijk gebleven; ze stijgen in aantal. Elke keer wanneer zij naar een nieuwe bestemming reizen, nemen zij een speciale dag of een goed gedeelte ervan, om de lokale platenwinkel te vinden en nieuwe aanwinsten aan hun collectie toe te voegen.
Er zijn talloze redenen waarom een plaat superieur is aan elk ander luisterformaat voor muziek, maar vooral de getrouwheid, romantiek en ritualistische aard van de ervaring. Luisteren naar vinyl is een fysieke handeling – het is een actieve keuze om naar het rek te gaan en een plaat uit de hoes te halen en uiteindelijk de zijkant om te draaien om verder te luisteren. Het dwingt je fysiek tot interactie, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Alexa om een afspeellijst op Spotify af te spelen op je Sonos surround set.
Veel van de hedendaagse consumenten willen gewoon iets bezitten dat ze in hun handen kunnen houden. Het kunstwerk van 12 x 12 is weer een enorme aanwinst. Je kunt een platenwinkel binnengaan, de eerste Velvet Underground-plaat kopen en tegelijkertijd een Warhol mee naar huis nemen. Want daar komen de betere platen designs bij voorkeur wel op neer.
Zullen toekomstige generaties voor hun vinyl zorgen? De kinderen van de huidige verzamelaars kunnen een goede indicator zijn in dit geval voor aanhoudende groei. Vaak krijgen ze al een eigen platenspeler compleet met een eigen startende collectie. Het is gemakkelijk om vandaag de dag een platenspeler aan te schaffen, dus de toetredingsdrempel is niet zo groot.
Er zijn ook groeiende bedrijven met abonnementsmodellen die dan elke maand een nieuw vinylalbum met speciale editie bij je thuis bezorgt. Een andere modernisering van de klassieke industrie is de jaarlijkse zogenoemde Record Store Day die wordt georganiseerd door lokale platenlabels en platenwinkels in het hele land, vaak wereldwijd, om vinyl te vieren, te promoten en te verkopen.
Voor degenen die ernaar uitkijken een platenwinkel helemaal door te nemen, te vinden wat ze zoeken, het plastic uit te pakken, een speciaal moment te nemen om naar muziek te luisteren, het “Bedankt” -gedeelte te lezen en het artwork te bewonderen, biedt vinyl een ongeëvenaarde en intieme ervaring. Ondanks de aanhoudende massale cd-verkoop in Japan, gelooft men niet dat cassettes en cd’s hetzelfde sentimentele gewicht dragen. Vinylplaten bieden een nostalgische luisterreis voor elke generatie, of het nu een favoriet tijdverdrijf was of een tijdcapsule voor degenen die het voor het eerst ontdekken.
Het is misschien geen toeval dat de heropleving van vinyl in 2008 samen viel met de lancering van Spotify. Vinyl lijkt in veel opzichten op de printindustrie. Terwijl streaming blijft groeien (en veranderen), zal er altijd een markt zijn voor de krachtige emotionele impact van iets tastbaars, vooral met een nostalgische stropdas.